19-03 Skoura- Zagora- Mhamid

14-03 Skoura- Zagora.

De tocht gaat eerst weer via Ourzarzate, want we hebben ons reisplan weer eens veranderd. In de Atlas is het nog fris, er ligt nog heel veel sneeuw op de toppen en het weer is niet bestendig. We willen de Vallei des Kashbah’s toch meer in de lente zien en rijden nu door naar de woestijn. Eerst is het zo’n  80 km steenwoestijn en dan komen we in de vallei van de dadelpalmen. De natuur is dan ineens zo anders en ook weer zo mooi. We hadden deze weg al eens gereden, maar ook nu voor de 2e keer genieten we weer volop. Je ziet kashbah’s in de palmoases, vrouwen met wapperende gewaden. Het hoort zo bij elkaar, dat ik hoop dat ze hun omslagdoeken voorlopig niet afdoen, ze zijn prima tegen de warmte (en nu het commentaar, over wat ik net geschreven heb………kom maar op!) We komen in de middag in Zagora aan en zien dat dit dorp inmiddels een stad is geworden en gaan staan op camping, de tuinen van Zagora. We hebben één van de laatste plekjes kunnen veroveren en staan onder de mimosa en palmen. De volgende dag is het “niks doen dag”, we gaan alleen nog even naar de Souk ofwel bende-markt. Bij de camping is een meneer die campers in miniatuurvorm nabouwt en natuurlijk willen wij ook zo’n miniatuurtje. Alweer een stukje ontwikkelings hulp?  We krijgen een schitterende miniatuur van onze camper de volgende ochtend.

17-03 – 19-03 Zagora-Mahmid.

Vandaag zullen we ’s avonds genieten van de woestijn. We verheugen ons nu al erop, hoe de zonsondergang zal zijn. Bij het verlaten van Zagora zien we het bord van nog 52 dagen naar Tombouctou per kameel, als de grens open zou zijn. Helaas dus! Onderweg stoppen we in Tamegroute, daar is een oude bibliotheek in de Medressa. De bibliotheek heeft zo’n 4000 handgeschreven boeken, waarvan de meeste uit de 12e tot de 16e eeuw. De boeken liggen keurig achter afgesloten ramen, maar we kunnen ze goed bekijken en krijgen een leuke uitleg. De eerste twee boeken dateren van rond 1030 en waren geschreven op gazelle huid. Zeer bijzonder! Het is voor de moslims ook nog een soort Lourdes, maar de manken hebben we niet plotsklaps zien gaan lopen. We geven een paar bedelaars wat dirhams, zo hebben  we onze moslim aflaat ook weer voor die dag gekocht. Het landschap blijft indrukwekkend en wordt steeds zanderiger. Ineens zien we zomaar weer de rivier de Draa en ook oases zijn hier weer, waarbinnen weer kleine dorpen zijn. Overal zien we schoolkinderen, waar die kinderen toch vandaan komen. Jongens en meiden, puberleeftijd lopen/fietsen blij naar school.  Ontwikkelings projecten bereiken hun doel, jongens en ook meisjes gaan ook naar het Voort gezet Onderwijs. We krijgen er een blij gevoel van. We rijden door naar Mhamid, wat een beetje Zandvoort achtige sfeer krijgt door de touristen die hier neestrijken. Wij moeten nog 2 km piste rijden door de woestijn en dan zijn we bij Iguidi tours Camping. We staan voor ons gevoel midden in de woestijn. Het duurt niet lang of onze neus zit vol zand en in de camper ligt ook  op de tafel en overal waar iets op kan liggen zand. Er waait hier een verkoelend windje en in de schaduw is het 27gr, voor ons gevoel lekker koel. De volgende dag blijven we nog even op deze verstilde plek en het geeft ons overdag weer zo’n Ennio Morricone  gevoel. Het enige wat we horen is het zoemen van de vliegen en de kraaien zien we laag over vliegen. We openen af en toe onze ogen om een vlieg een dodelijke mep te geven. Jullie herkennen vast het beeld van de films. De ochtend en het vallen van de avond zijn eigenlijk het mooist en overdag is het sloom onder uitgezakt zittend de dag door brengen.

1-P1030808
Overal zand

2-P1030816

Je bent er nog
4-P1030817
Liever in die witte bak dan in die bruine tent
52 dagen
6-P1030799
Mozaieksteentjes worden met en tangetje geknipt
Lastig om hier stiekem te roken...
Lastig om hier stiekem te roken…